Concorde pred 14 rokmi letel naposledy

Jediné civilné dopravné lietadlo, ktoré dokázalo dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť a ktoré bolo súčasťou bežnej leteckej prevádzky – Concorde. Let cez Atlantik zvládlo aj pod tri hodiny avšak za astronomickú cenu letenky. Luxus na palube, jedlo podávané na pravom porceláne a samozrejmosťou bolo šampanské pre cestujúcich.

Aj to je cestovanie najrýchlejším lietadlom všetkých čias a jediným civilným nadzvukovým lietadlom. Concorde bol synonymom lietania pre bohatých a náročných cestujúcich. Najrýchlejší let cez Atlantik trval 2 hodiny a 53 minút. Štandarde trval let menej ako 4 hodiny.

Francúzi a Briti

Za vývojom lietadla sa podpísali britské a francúzske spoločnosti na základe uzatvorenej medzištátnej dohody. Lietadlo navrhli a škontruovala fráncúzska firma Aérospatiale (dnešná EADS) a britská spoločnosť British Aircraft Corporation. Pohonné jednotky mala na svedomí firma Rolls-Royce, ktorá dodáva motory napríklad aj pre Airbus A380.

Concorde mal pri pristávaní charakteristicky zahnutý „zobák“.

Concorde mal pri pristávaní charakteristicky zahnutý „zobák“.

Vývoj prvého civilného nadzvukového lietadla nebol jednoduchý a trval viac ako 15 rokov. Konštruktéri museli počas vývoja vyriešiť niekoľko problémov. Pre zaujímavosť bola problémom napríklad aj farba, ktorou bolo lietadlo natreté. Tá totiž reagovala na teplo, ktoré vznikalo trením vo vysokých výškach a pri vysokej rýchlosti. Nakoniec tak mali stroje Concorde špeciálnu bielu farbu.

Prvý let

Po prvý krát letelo lietadlo Concorde v roku 1969. Prvý let sa uskutočnil ešte 2. marca išlo však len o jeden z testovacích letov. Do štandardnej letovej prevádzky sa lietadlo zaradilo až o niekoľko rokov neskôr. Prvý let s pasažiermi sa uskutočnil až 21. januára 1976.

Odporúčame: Singapore Airlines ukázali luxusný interiér Airbusu A380

Výrobcovia mali s lietadlom Concorde veľké plány. Nakoniec však k masovému nasadeniu do letovej prevádzky nedošlo. Dôvodov bolo viacero – drahá prevádzka, hlučnosť aj cena letenky. Lietadlo malo na mnohých letiskách problém s úradmi. Concorde bolo počuť štartovať z vzdialenosti 8 kilometrov a tak mu mnohé úrady nedali povolenie lietať.

Luxusný interiér lietadla Concorde. Pasažieri nemali na palube dovolenú ani príručnú batožinu.

Luxusný interiér lietadla Concorde. Pasažieri nemali na palube dovolenú ani príručnú batožinu.

Problémom bola aj samotná nadzvuková rýchlosť. Tú mohol stroj dosiahnuť až nad oceánom. Nad pevninou by to spôsobilo zvukovú vlnu, ktorá sa podobá výbuchu. Najväčším problémom však bola jeho neekonomická prevádzka. Aj cez astronomickú cenu letenky bol totiž problém udržať hospodárenie v kladných číslach.

Na krátke lety sa lietadlo nehodilo lebo nedokázalo dosiahnuť maximálnu letovú rýchlosť a pri dlhých letoch bol problém s preletom nad pevninou. Nakoniec lietal Concorde iba na dvoch pravidelných linkách – z Paríža do New Yorku a z Londýna do New Yorku.

Začiatok konca

Concorde lietal od roku 1976 do roku 2000 bez vážnejšej nehody alebo problémov. Vo svojej flotile ho mali spolčonosti Air France a British Airways. Na pravidelných linkách lietalo lietadlo z Paríža do New Yorku a z Londýna do New Yorku. Osudným sa stal práve let z Paríža.

Pri lete Air France dňa 25. júna 2000 došlo pri štarte k tragickej nehode, ktorá spôsobila haváriu lietadla na hotel v meste Gonesse pri Paríži. Pri nehode zomrelo všetkých 109 osôb na palube a tiež štyria hostia z hotela.

Odporúčame: Airbus A380 počas letu prišiel o kryt motora a musel núdzovo pristáť

Hlavnou príčinou havárie lietadla bola kovová súčiastka na vzletovej dráhe, ktorá predtým odpadla z iného štartujúceho stroja (DC-10 spoločnosti Continental Airlines). Tá spôsobila roztrhnutie pneumatiky a jej úlomky prerazili ľavú palivovú nádrž a tiež poškodili kabeláž.

Vytekajúce palivo z nádrže sa vznietilo od poškodeného elektrického vedenia a vznietilo sa. Lietadlo však malo v tom čase už príliš vysokú rýchlosť aby dokázalo zabrzdiť. Pilot tak s lietadlom vzlietol a chcel sa pokúsiť o núdzové pristátie. Necelú minútu vo štarte však stroj dopadol na zem a pri havárii zasiahol aj hotel. Celkový počet obetí dosiahol 113.

Concorde prešiel úpravami

Lietadlo po tragickej nehode na niekoľko mesiacov vyradili z letovej prevádzky. Technici pracovali na spevnení konštrukcie a jej úprave tak aby sa podobná nehoda nestala. Došlo dokonca aj k úprave pneumatík Michelin.

Concorde si dnes už môžete pozrieť len v múzeu.

Concorde si dnes už môžete pozrieť len v múzeu.

Nádrže vystužili materiálom z kevlarových vlákien a celkovo úpravy stáli viac ako 100 miliónov eur. Prvý let upraveného stroja sa odohral v roku 2001. Concorde sa však na oblohu vrátil iba na dva roky. Končiaca životnosť, vysoké prevádzkové náklady a obavy cestujúcich znamenali jeho koniec.

November 2003

Posledný let sa uskutočnil 26. novembra 2003. Nešlo však už o komerčný let s cestujúcimi. Posledný let Air France sa uskutočnil ešte 24. júna 2003 a posledný let British Airways sa odohral 24. októbra 2003. Novembrový let bol z letiska Heathrow v Londýne do múzea vo Filtone v Anglicku kde Concorde od svojho začiatku vyrábali.

V letovej prevádzke bolo celkovo 16 strojov. Niektoré skončili v múzeách iné zošrotovali. Vyrobené boli aj dva prototypy a dva predsériové modely. Počas svojej histórie bol Concorde najrýchlejším lietadlom. Nalietal tisíce letových hodín a jeho koniec spôsobila jediná havária počas takmer 25 ročnej prevádzky.

Zdieľať tento článok
Vyjadrite svoj názor!
00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Displej Tvoje hodnotenie:05 RAM pamäť Tvoje hodnotenie:05 Procesor Tvoje hodnotenie:05 Fotoaparát Tvoje hodnotenie:05 Dáta Tvoje hodnotenie:05

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ďakujeme za tvoje hodnotenie.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.